25 jaar Pink Ribbon wereldwijd en 10 jaar Pink Ribbon in België

In 1992, in een tijd waarin duizenden vrouwen overleden aan borstkanker maar er amper over gepraat werd, lanceerde de schoondochter van Estée Lauder, Evelyn Lauder, de eerste ‘Breast Cancer Awareness’ campagne. Ze stond daarmee aan de wieg van de creatie van het befaamde roze lintje. Overtuigd van het belang van communicatie in de strijd tegen de ziekte zette zij zich onvermoeibaar in voor de Pink Ribbon campagnes. Die willen het publiek sensibiliseren en fondsen verzamelen voor medisch en wetenschappelijk onderzoek. De Pink Ribbon werd het universele symbool voor borstgezondheid.

Al 25 jaar brengt de Breast Cancer Awareness-campagne vrouwen en mannen samen uit alle hoeken van de wereld om zo het bewustzijn te vergroten, fondsen te werven en zinvolle projecten tegen borstkanker op te starten. Estée Lauder Companies is ook een historische en zeer gewaardeerde partner van Pink Ribbon België. Sinds 2010 steunen zij onze Belgische organisatie in de lokale strijd tegen de ziekte en financieren zij – samen met vele andere bedrijfspartners – tal van psychosociale projecten die (ex)-patiënten steunen.

Pink Ribbon werd in België geïntroduceerd in 2007. Onder de vorm van een mediaproject besliste Sanoma Media Belgium in dat jaar om zich in te zetten voor de strijd tegen borstkanker. In september 2011 werd het Pink Ribbon Fonds opgericht binnen de Koning Boudewijnstichting voor het beheer van de fondsen. Deze fondsen worden geworven bij het grote publiek en zijn bestemd om zeer concrete projecten te steunen. Die projecten hebben als objectief de verbetering van de medische zorgen voor patiënten en hun algemene levenskwaliteit.

In september 2013 werd de vzw Pink Ribbon opgericht, een onafhankelijke structuur die de activiteiten van Pink Ribbon in België coördineert. Sedert eind 2014 heeft de vzw alle operationele activiteiten overgenomen van Sanoma. De operationele taken worden nu - onder controle van de vzw – verzorgd door youEngine: sponsorwerving, ontwerpen en uitvoeren van acties met partners, communicatie, realisatie van het Pink Ribbon Magazine en beheer van de digitale media, organisatie verkoop van items zoals lintjes (het derde lintje is dit jaar ontworpen door Nele Ost), kertsballen, organisatie events en persconferenties, het ‘Pink Lioness Venezia’ dragon boat project, Pink Ribbonettes, Pink Monday, enz…

Pink Ribbon strijdt al 25 jaar wereldwijd en 10 jaar in België tegen borstkanker, maar we zijn er nog niet. Elke dag opnieuw worden er nog mensen geconfronteerd met borstkanker.