Herintegratie van ex-borstkankerpatiëntes op de werkvloer

 

Pink Monday, de grootschalige bewustwordingscampagne rond werkhervatting na borstkanker is alvast een schot in de roos. Reeds 196 bedrijven hebben het etisch charter aagevraagd en 566 werkgevers en werknemers bestelden de brochure met goede praktijken voor de herintegratie van borstkankerpatiënten op de werkvloer. Pink Ribbon lanceerde het Pink Monday-project afgelopen oktober in samenwerking met het RIZIV en VBO. De campagne werd mogelijk gemaakt door de financiële steun van Estée Lauder Companies.  De campagne legt de focus op de impact van borstkanker op het professionele leven van (ex-) borstkankerpatiënten. En die focus was nodig, zo blijkt uit de cijfers.

De Pink Monday campagne sensibiliseert bedrijven en bedrijfsleiders over de terugkeer van (ex)-borstkankerpatiënten naar de werkvloer.  Samen met het RIZIV stelde Pink Ribbon hiervoor brochures op met richtlijnen voor alle betrokken partijen, met name de HR-directie en de leidinggevenden, de (ex-) patiëntes zelf,  collega’s, zorgprofessionelen en familieleden. Het VBO goot deze goede praktijken in een ethisch charter, waarmee een bedrijf zich engageert om de aanbevelingen na te leven.  Door de ondertekening kan de onderneming zijn engagement zichtbaar maken voor medewerkers en de buitenwereld.

Zowel de brochures als het ethisch charter worden ter beschikking gesteld via het digitale platform www.pinkmonday.be. Sinds de lancering telde het platform 4.000 unieke bezoekers, 196 charters en 566 brochures zijn aangevraagd. Deze cijfers bevestigen de nood aan begeleiding bij re-integratie op de werkvloer, zowel voor de patiënt zelf, als voor de betrokken collega’s.

Terug als een vis in het water

Bovendien  heeft Pink Ribbon  bedrijven opgeroepen om een Pink Monday te organiseren en zo op een maandag in oktober of november stil te staan bij de problematiek van werkhervatting na een borstkankerdiagnose of –behandeling . P&V, Vivium en Pelican Rouge schaarden zich achter dit initiatief en lanceerden naast een grootschalige oproep naar hun klanten ook een Pink Monday-wedstijd. 110 bedrijven participeerden in deze wedstrijd. Alles samen droegen in die bedrijven  5.000 werknemers in oktober of november het Pink Ribbon-lintje. Deelnemende organisaties konden door het insturen van een Pink Monday-foto een P&V- of Vivium-flashmob of een Pelican Rouge-barista koffie-tasting winnen. Lieve Blancquaert koos de 2 leukste groepsfoto’s, Nestlé Belux en lingeriewinkel Ohlala Plus krijgen hierdoor binnenkort een Healthy Happy Teambuiling van respectievelijk Vivium en P&V. De twee bedrijven met de meeste likes, MPIGO De Vloedlijn van Oostende en Induver verzekeringen Gent mogen dan weer een bezoekje van een échte barista verwachten.

In 2017 zal Pink Ribbon samen met het  VBO het charter verder verspreiden bij de Belgische ondernemingen. Pink Ribbon blijft  ook communiceren via nieuwsbrieven en haar website en sensibiliseren via de organisatie van Pink Mondays en andere evenementen.  De gids met goede praktijken voor werkgevers en werknemers wordt ter beschikking gesteld van de borstklinieken, de oncologische diensten van ziekenhuizen en de ziekenfondsen.

Meer informatie over Pink Monday vindt u op de website www.pinkmonday.be