Pit aan het stuur van Pink Ribbon
In 2024 verwelkomde Pink Ribbon een nieuwe Secretaris-Generaal: Anne Soenen. ‘Wanneer je in het leven veel kansen en mogelijkheden hebt gekregen, vind ik het een logische stap om ook iets voor anderen te willen betekenen.’
Pink Ribbon: Kunt u wat vertellen over uw studies en uw werkachtergrond?
Anne Soenen: ‘Ik ben juriste van opleiding en heb mijn studies later aangevuld met een managementopleiding aan de Vlerick Business School. Het grootste deel van mijn carrière heb ik in HR gewerkt, onder andere in een IT-bedrijf. Na verloop van tijd maakte ik de overstap naar executive search, waarbij ik me richtte op het werven en selecteren van hogere profielen. Ik heb ook vijf jaar de federatie van searchbureaus geleid (searchbureaus zijn headhunters, ze richten zich op het zoeken naar kandidaten voor executive-level posities, nvdr). Zeven jaar geleden werd ik CEO van FBN Belgium, een netwerk voor familiebedrijven.
Al deze ervaringen hebben me enorm verrijkt en voorzien van waardevolle inzichten, waar ik nog altijd dankbaar voor ben en die mij nu helpen bij Pink Ribbon.’
Ben je in je HR-functie ooit met borstkanker in aanraking gekomen op de werkplek? Hoe werd hiermee omgegaan?
Anne Soenen: ‘Opmerkelijk genoeg ben ik in mijn HR-rol niet direct met borstkanker in aanraking gekomen. Destijds, zo’n 30 jaar geleden, durfden mensen er wellicht niet over te praten uit angst voor stigmatisering of belemmeringen in hun carrière. Pas later, in mijn executive search-werk, kwam ik een situatie tegen waarbij een kandidate haar ontslag had genomen om een nieuwe functie via ons te aanvaarden. Tijdens haar opzegperiode kreeg ze helaas de diagnose borstkanker. Het nieuwe bedrijf reageerde heel respectvol op de situatie en wachtte geduldig tot ze weer inzetbaar was. Dit was een inspirerend en betekenisvol voorbeeld van hoe bedrijven op een humane manier met een diagnose borstkanker kunnen omgaan.
Je straalt energie uit! Waar haal je de drive om je in te zetten voor Pink Ribbon?
Anne Soenen: ‘Wanneer je in het leven veel kansen en mogelijkheden hebt gekregen, vind ik het een logische stap om ook iets voor anderen te willen betekenen. Zeven jaar geleden werd ik gevraagd om toe te treden tot de Raad van Bestuur van Pink Ribbon. Ik voelde meteen dat het de juiste keuze was om op deze wijze bij te dragen aan een belangrijk project.’
Je huidige taak binnen Pink Ribbon vraagt veel betrokkenheid. Heb je lang nagedacht over deze verantwoordelijkheid? Wat heeft je overtuigd?
Anne Soenen: ‘Eigenlijk ben ik er min of meer toevallig ingerold. Toen de functie van directeur-generaal vacant werd, nam ik de rol ad interim op totdat we een geschikt profiel zouden vinden. Uiteindelijk bleek die zoektocht lastig, en stap voor stap groeide ik in de functie en nam deze permanent op. Ik krijg gelukkig veel steun van onze fantastische arts-voorzitter en kan vertrouwen op een topteam voor de uitvoering van onze projecten. De echte uitdaging ligt vooral bij de vrouwen die dagelijks de strijd tegen borstkanker aangaan. Zij zijn de ware helden.’
Heeft je werk voor Pink Ribbon je kijk op borstkanker veranderd?
Anne Soenen: ‘Zeker weten. Door alle verhalen en de moed van de vrouwen die ik ontmoet, ben ik vaak sprakeloos. Hun kracht en veerkracht raken me diep en hebben mijn kijk op borstkanker sterk veranderd. Tegelijkertijd zie ik ook hoeveel werk er nog te doen is. Denk aan het vergroten van het bewustzijn voor regelmatige mammografieën, wat de kans op ingrijpende operaties vermindert. We wensen ons ook in te zetten op het ondersteunen van kansarme vrouwen, want iedereen moet toegang hebben tot preventie en zorg.’
Heb je in je eigen omgeving te maken gehad met borstkanker?
Anne Soenen: ‘Ja, helaas wel. Statistisch gezien is het bijna onvermijdelijk – één op de negen vrouwen wordt ermee geconfronteerd. Een goede vriendin van mij werd recentelijk geopereerd. Gelukkig was ze er snel bij dankzij een screeningsmammografie. Het blijft heel confronterend, maar vroege opsporing kan echt het verschil maken.’
Moeten bedrijven volgens jou meer aandacht geven aan werknemers met borstkanker? Waarom?
Anne Soenen: ‘Ja, zeker. Het voorbeeld dat ik al aanhaalde, toont hoe belangrijk het is dat een werkgever op een respectvolle manier omgaat met een werknemer die met borstkanker te maken krijgt. Een empathische aanpak vergroot de aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever, wat in deze tijd van 'war for talent' een enorm pluspunt is. Daarnaast wil ik ook reclame maken voor het initiatief "Pink Monday” dat Pink Ribbon gratis aanbiedt aan bedrijven. Het biedt een mooie kans om borstkanker bespreekbaar te maken op de werkvloer en meer aandacht te geven aan de impact ervan op werknemers.’
Wat zie jij als de belangrijkste rol van Pink Ribbon in de strijd tegen borstkanker?
Anne Soenen: ‘Ik zie de rol van Pink Ribbon vooral in preventie, vroege detectie en psychosociale zorg. Het is essentieel dat vrouwen goed geïnformeerd zijn en zich gesteund voelen, niet alleen door hun directe omgeving, maar door de maatschappij in haar geheel.’
Deel dit artikel via:
Content volgens thema
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!