Beweegtips voor elke werkdag

Pink Ribbon wil onder het luik preventie de strijd tegen borstkanker actief aangaan. Dat doen we door voldoende beweging te promoten. 30 minuten stappen per dag zorgt voor een sterkere mentale en fysieke weerstand. 

 

Van april tot juni dit jaar organiseerden P&V Groep, Pink Ribbon-partner sinds 2016, daarom samen met Pink Ribbon het project Every Step Counts. Maar natuurlijk is het belangrijk om het jaar rond voldoende te bewegen. Vooral op de werkvloer.

 

Veilig en gezond werken is een recht voor iedereen, maar in de praktijk komen we op het werk vaak niet aan voldoende beweging. Previdis, het preventie-initiatief van P&V Groep ontwikkelde daarom beweegtips voor elke werkdag: #MovingMonday, #TeamTuesday, #WakeupWednesday, #TimeoutThursday en #Feelgood Friday.

 

#movingmonday #mindermailen

Telefoon en e-mail zijn snel en handig op het werk. Wanneer we collega’s iets willen vragen doen we dat dan ook vaak met moderne communicatiemiddelen. Maar mails en telefoons doen je ook minder bewegen op kantoor. Nochtans is het niet zo moeilijk om eens even tot bij je collega te wandelen met vragen of opmerkingen. Naast je conditie onderhoud je er immers ook je sociale contacten mee.

 

#TeamTuesday #competitiecollega’s

Beginnen met bewegen is vaak niet zo moeilijk en het enthousiasme is vooral in het begin erg groot. Maar na een tijdje wordt het soms moeilijk om vol te houden en geven velen op. Je ziet dit fenomeen ook bij startende lopers die er na een tijdje de brui aan geven.

Wie in groep beweegt en daar een dagelijkse afspraak van maakt heeft veel meer kans te volharden en succes te boeken op lange termijn. Op dagen dat je geen zin hebt, is er dan altijd wel iemand die je uit je dip trekt en je motiveert om toch wat extra stappen te zetten. Ook collega’s kunnen je motiveren een aansporen op momenten dat je beweging wat minder ziet zitten.

 

#WakeupWednesday

Een ochtendwandeling naar het werk is niet alleen gezond, maar kan zelfs charmant zijn wanneer je de zonsopgang tegemoet gaat. Hoewel voor velen de weg naar het werk te ver is om te voet af te leggen, is de afstand tot het openbaar vervoer vaak wel makkelijk te overbruggen. Wie ervoor kiest om met het openbaar vervoer te gaan werken, moet vaak een extra stukje fietsen of stappen en dat is ideaal om meer stappen te verzamelen. Elke stap naar je halte of station is een stap naar een betere conditie en een dag boordevol energie. Na een tijdje zal je merken dat je beter, sneller en sterker wordt. Dat is logisch want met al dat wandelen, train je je spieren en je hart. Wie van uitdagingen houdt, kan eens een halte verder de bus te nemen om een langer stukje te wandelen of te fietsen. Voor je het beseft leg je wekelijks op eigen kracht heel wat kilometers af!

 

#TimeoutThursday

Hoeveel toiletten zijn er bij jou op het werk? In veel kantoorgebouwen zijn het er enorm veel en vaak liggen ze op verschillende verdiepingen. Over het algemeen maken we er enkele keren per dag gebruik van en op die manier kan zelfs een plaspauze voor een betere conditie zorgen. Door regelmatig een wc te gebruiken dat niet op jouw verdieping of in jouw gang ligt, kan je weer aardig wat stappen bijverdienen. Door te kiezen voor een andere verdieping loop je ook nog eens een groot aantal extra trappen. Wanneer het heel dringend is, kan je bovendien een sprintje trekken. Tijdens deze korte, snelle afstand train je je reactievermogen.

 

#Feelgood Friday

Eindelijk vrijdag! Dat geeft op zich al een goed gevoel. Maar wist je dat er ook tijdens het wandelen stoffen in onze hersenen vrijkomen die zorgen voor een fijn gevoel? In de loperswereld staat dit fenomeen bekend als “runner’s high”. Daarbij zorgen endorfines ervoor dat de loper langer kan doorgaan en beter zijn pijn kan verbijten. Die natuurlijke reactie zorgt niet alleen voor betere loopresultaten. Hormonen zorgen ervoor dat je je zowel mentaal als fysiek beter voelt. Je brengt de dag opgewekter en energieker door dan wanneer je niet zou bewegen. Omdat vrijdag al een mooie dag is, kan hij door wat extra beweging helemaal niet meer stuk. Geniet van die laatste werkdag met een fikse wandeling en gebruik je vroege avonduren voor een mooie wandeling naar huis, naar het station of naar je halte. Op die manier zet je het weekend ongetwijfeld goed in en daarmee is een vitaal weekend gegarandeerd!

 

Meer beweegtips voor op het werk? Surf dan ook eens naar https://previdis.be/nl/gezondheid/.

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.