De kracht van een klein gebaar

Stop Darmkanker , Pink Ribbon en Lidl slaan de handen in elkaar en voeren de komende weken gezamenlijk actie. In alle Belgische Lidl-filialen wordt een armband te koop aangeboden. De opbrengst van het bandje, dat voor de gelegenheid zowel roze als blauw gekleurd is, gaat volledig naar de preventie van borst- en darmkanker. Roze staat daarbij vanzelfsprekend voor Pink Ribbon, terwijl blauw traditioneel de kleur is van Stop Darmkanker.

Cijfers

Borst- en darmkanker zijn twee van de meest voorkomende kankers in België. 1 op 20 Belgen krijgen in de loop van hun leven darmkanker, terwijl dit cijfer bij borstkanker zelfs 1 op 8 bedraagt. Jaarlijks krijgen 19.000 Belgen de diagnose van een van de twee kankers. Borstkanker treft jaarlijks 10.500 nieuwe patiënten en dagelijks zijn er 29 nieuwe diagnoses. Darmkanker zorgt jaarlijks voor 8.500 nieuwe diagnoses en dagelijks krijgen 23 Belgen te horen dat ze aan de ziekte leiden. Borstkanker doodt dagelijks 7 Belgen, darmkanker doodt dagelijks 9 Belgen.  

Naast deze schokkende cijfers hebben borst- en darmkanker nog heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Zo zijn beide kankers allebei vroegtijdig op te sporen.  Er kan dus heel wat leed worden vermeden. Met de lancering van deze armband hopen Lidl, Pink Ribbon en Stop Darmkanker dat iedereen een vuist maakt tegen kanker. Met deze campagne willen Pink Ribbon en Stop Darmkanker meer bewustzijn creëren rond vroegtijdige opsporing.

 

Campagnebeeld_Facebook_nl.png

Vroege opsporing is cruciaal  ‘Hoe vroeger, hoe beter’!

Vroegtijdige opsporing van borst- en darmkanker verhoogt de kans op genezing. is cruciaal in het genezingsproces van de mensen die door deze kankers getroffen worden. De opsporing gebeurt voor beide kankers op een vrij eenvoudige manier. Bij borstkanker gebeurt dit op basis van een onderzoek door je arts, een mammografie of door een röntgenonderzoek van je borsten. Bij darmkanker wordt gebruik gemaakt van een simpele test van de stoelgang (de iFOB-test).

De opbrengst van de verkoop van de armbandjes gaat niet naar onderzoek maar naar preventie. Ook dat maakt dit project uniek. Recente cijfers tonen een stagnering of zelfs een daling in de deelnames aan de bevolkingsonderzoeken naar borst- en darmkanker.  Nog te weinig mensen beseffen het belang van vroegtijdige opsporing en weten onvoldoende hoe dit aan te pakken.

#Lidlpowerbump

Maak dus samen met Pink Ribbon, Stop Darmkanker en Lidl een vuist tegen kanker en doe de #LidlPowerBump!  We geloven in de kracht van preventie!  Met dit klein gebaar willen we mensen  bewust maken van het belang van vroegtijdige opsporing. Koop je armband in jouw Lidl voor slechts 5 euro.  Vergeet niet jouw klein gebaar met een foto of boomerang te delen op sociale media.

Pink Ribbon

Pink Ribbon strijdt tegen borstkanker door preventie en tijdige opsporing ervan aan te moedigen. Verder focust de organisatie op psychosociale zorg en wil het de levenskwaliteit van patiënten en hun omgeving verbeteren.   

www.pink-ribbon.be

https://www.pink-ribbon.be/nl/over-pink-ribbon-belgie

Stop Darmkanker

Ook vzw Stop Darmkanker gelooft in vroegtijdige detectie. Het sterftecijfer van patiënten met darmkanker kan drastisch dalen door een vroegtijdige opsporing. De organisatie wil iedereen meer kennis bijbrengen over sluipmoordenaar darmkanker. Het motto van de actiegroep is dan ook duidelijk: ‘kennis delen kan levens redden’.

www.stopdarmkanker.be