Het roze lintje

Het roze lintje: een krachtig symbool

Cijfers en feiten

Het roze lintje was het eerste symbool waarmee een ziekte onder de aandacht gebracht werd. Het is uitgegroeid tot een zeer krachtig symbool dat wereldwijd gekend is en sterk heeft bijgedragen tot het borstkankerbewustzijn.

Het roze lintje, de ‘pink ribbon’, symbool van borstkankerbewustzijn werd gelanceerd in 1992 door Estée Lauder Companies. Het was Evelyn Lauder, schoondochter van Estée, die het initiatief nam en met het lintje de aandacht wilde vestigen op borstkanker. Het roze lintje werd al snel geadopteerd door verschillende organisaties, bedrijven en individuen die betrokken waren bij borstkankeronderzoek en -bewustwording. Het lintje werd wereldwijd erkend en gebruikt om fondsen te werven, te sensibiliseren en steun te betuigen aan degenen die getroffen zijn door borstkanker. De Breast Cancer Research Foundation (BCRF) van Estée Lauder Companies, gesticht door Evelyn Lauder in 1993, haalde alleen al meer dan één miljard dollar op om de strijd tegen borstkanker te steunen. Honderden wetenschappers van topuniversiteiten konden sinds de oprichting van de BCRF rekenen op financiële steun voor hun onderzoek naar borstkanker. We hebben veel te danken aan het roze lintje, uitgegroeid tot een symbool van hoop, steun en solidariteit in de strijd tegen borstkanker.

Het hoeft niet te verbazen dat dit roze lintje heel wat navolging kreeg. Vandaag zijn er minstens 10 lintjes voor evenveel kankertypes, maar geen enkel is zo krachtig als het roze lintje. Ken je ze?

1.Roze lintje: borstkanker

2.Donkerblauw lintje: darmkanker

3.Groen lintje: leverkanker

4.Paars lintje: pancreaskanker

5.Zwart lintje: huidkanker / melanoom

6.Goud lintje: kanker bij kinderen

7.Lichtblauw lintje: prostaatkanker

8.Wit lintje: longkanker

9.Groen lintje: leverkanker

10.Geel lintje: blaaskanker

Lintjes worden ook gebruikt om andere aandoeningen, gedragingen of groepen onder de aandacht te brengen. Vb. aids (rood lintje), geweld tegen vrouwen (vb. wit lintje), enzovoort. De lijst is ondertussen ellenlang. Geen enkel kan het succes van het roze lintje voor borstkanker evenaren, dat volgens een Amerikaanse enquête gekend is door meer dan 90% van de bevolking.

Partnership Estée Lauder Companies Koop het 10de Pink Ribbon-lintje

Deel dit artikel via:

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Pink Support

Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!

Zet een actie op

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief