Schermafbeelding 2019 11 14 om 17 13 16

Man van de maand Michaël (40): “Er kan nooit genoeg aandacht zijn voor deze ziekte en het onderzoek ernaar.”

Preventie Vriendschap Psychosociale zorg

Carrefour bracht dit jaar een naaktkalender uit waarin 12 medewerkers smaakvol naakt poseren. De opbrengst van de kalender gaat integraal naar onze vzw. Elke maand belichten we de man van de maand op onze website. Deze maand is dat Michaël (40): "Gelukkig werd er in mijn naaste omgeving nog niemand met borstkanker geconfronteerd. Maar dat neemt niet weg dat ik dit initiatief van Carrefour en Pink Ribbon erg genegen ben. Omdat kanker in de aandacht moet blijven. Dat is zo belangrijk. Er kan nooit genoeg aandacht zijn voor deze ziekte en het onderzoek ernaar."

Nooit ver weg

In mijn bredere omgeving is de vriendin van mijn buurman op jonge leeftijd aan kanker overleden. Ook de vrouw van een vriend uit de straat heeft borstkanker gehad, maar zij is ondertussen genezen verklaard. Zo ver weg is het dus niet. We krijgen er op een bepaald moment en op de een of andere manier allemaal weleens mee te maken.

Pluk de dag

Verder moet ik toegeven dat ik er niet elke dag mee bezig ben, al neem ik me wel voor om positief in het leven te staan. Carpe diem. Ertegenaan gaan. Ik ben een positivo. Niet omdat ik voort- durend met de gedachte in het achterhoofd zit dat ik plots ziek zou kunnen worden. Wel omdat ik vind dat je het maximum uit het leven moet proberen te halen.

Op het gebied van voeding letten we er thuis wel op dat we zo veel mogelijk gezond eten. Mijn vrouw hecht daar veel belang aan en
is daar ook de drijvende kracht achter. Op maandag eten we bijvoorbeeld altijd vis of vegetarisch. Hoe gezonder, hoe beter. Al moet ik toegeven dat ik wel nog altijd een beetje een vleeseter ben.

Sporten doe ik veel en graag, ik ben een loper. Ik neem ook elk jaar deel aan de loopwedstrij- den in de strijd tegen borstkanker. We lopen elk jaar de 10 kilometer.

Meer bewustzijn

Deze kalender is een broodnodig initiatief. Ik moest een drempel over voor ik durfde deel te nemen, maar voor de goede zaak moet je al eens uit je comfortzone durven te komen, vind ik. Ik hoop oprecht dat we zo veel mogelijk mensen bereiken en dat we zo meer bewustzijn kunnen creëren. Hoe meer mensen de kalender e ectief kopen, hoe meer we de nodige fondsen kunnen verzame- len voor de strijd tegen borstkanker. Er is al veel onderzoek, maar schijnbaar toch nog steeds te weinig in verhouding tot de ernst en de impact van deze verschrikkelijke ziekte. Hopelijk kunnen we daar met deze kleine bijdrage een beetje verandering in brengen.

Schermafbeelding 2019 11 14 om 17 13 16

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Deel je verhaal

Wil jij graag je verhaal posten op onze Pink Ribbon-website? Dat kan!

Schrijf mee

Word partner

Wil je als bedrijf Pink Ribbon steunen? Dat kan!

Word partner