Man van de maand augustus

Man Van De Maand: Arnaud Lesne (47) Directeur Innovatie Carrefour

Behandeling Vriendschap Psychosociale zorg

Carrefour bracht dit jaar een naaktkalender uit waarin 12 medewerkers smaakvol naakt poseren. De opbrengst van de kalender gaat integraal naar onze vzw. Elke maand belichten we de man van de maand op onze website. Deze maand is dat Arnaud Lesne (47) Directeur Innovatie bij de centrale diensten van Carrefour. “Deze deelname ligt voor mij in het verlengde van mijn eerdere engagement voor Pink Ribbon. Vier jaar geleden hebben we in de hoofdzetel van Carrefour een actie georganiseerd in de aanloop naar Kerstmis. Op elke verdieping stond een kerstboom, met daarin kerstballen (waar je een wens en lotnummer kon insteken) die we verkochten voor 5 euro per stuk. We hebben toen zo’n 9000 euro opgehaald voor de strijd tegen kanker.”

MVDM oktober

Het jaar daarna hebben we met een ploegje van vijftien, samen met de Franse ex-wielrenner Richard Virenque, de 20 kilometer van Brussel gereden, ten voordele van en in de kleuren van Pink Ribbon. De opbrengst was niet zo groot, maar we haalden er wel de nodige publiciteit mee voor de actie. Vorig jaar heeft mijn team niets speciaals gedaan, dus toen ik deze opportuniteit zag voorbijkomen, dacht ik meteen: laat ik dit maar eens doen!

Kennis vergroten

In mijn familie ben ik nog niet met kankerslachtoffers geconfronteerd. De vriendin van een van mijn voetbalvrienden heeft wel borstkanker gehad, maar ze is gelukkig goed genezen. Borstkanker kan tegenwoordig beter behandeld worden. Des te belangrijker is het dus dat de kennis omtrent borstkanker, onder andere door de opbrengst van acties als die van Pink Ribbon, nog vergroot kan worden.

Gezond en lokaal eten

Persoonlijk let ik enorm op mijn gezondheid. Ik loop veel, vooral omdat ik bezorgd ben over cardiovasculaire aandoeningen. Zoals je kunt zien, heb ik ook moedervlekken in mijn aangezicht, dus ga ik elk jaar op controle bij de huidarts. We leven in een tijd waarin de geneeskunde ons toelaat om alles voortdurend te checken en op te volgen. Vijftig jaar geleden kon dat niet, dus je zou wel gek zijn om het vandaag niet te doen. Ik let ook op wat ik eet, want gezonde voeding is voor mij heel belangrijk. In het najaar van 2018 openden we met Carrefour een nieuwe winkel in Elsene, in combinatie met een pop-uprestaurant in een charmant oud gebouw. De bedoeling is om mensen aan te sporen om gezond te eten. Er worden geen softdrinks of alcohol verkocht, wel groenten en fruit via een samenwerking met lokale telers. Als het concept aanslaat, rollen we het misschien verder uit naar andere steden.

Doorbreek het taboe

Tot slot wil ik graag nog een bedenking meegeven. Ik begrijp goed dat het mentaal voor vrouwen niet evident is om elk jaar een borstscreening te laten doen. Maar we hebben vandaag de middelen om ziektes te detecteren en te identificeren. Ik vind dus dat we maximaal moeten profiteren van de technologie die ons ter beschikking staat. Zeker als je weet dat een tijdige ontdekking en behandeling je leven kan redden. We moeten die horde dringend nemen, vind ik. Laat je dus op tijd en regelmatig onderzoeken. En laten we met z’n allen vrijer over kanker durven praten en het taboe errond slopen. Ik hoop echt dat we daar met deze mooie actie aan kunnen bijdragen.”

Deel je verhaal

Wil jij graag je verhaal posten op onze Pink Ribbon-website? Dat kan!

Schrijf mee

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Word partner

Wil je als bedrijf Pink Ribbon steunen? Dat kan!

Word partner