De meest laagdrempelige zorgverlener
Behandeling26/04/2024 - Ongeveer 7 op de 10 Belgen hebben een vaste apotheker en voor meer dan de helft is de apotheker het eerste aanspreekpunt voor gezondheidsadvies. ‘Apothekers kennen hun patiënten en zijn zelf heel makkelijk aanspreekbaar,’ zegt Cindy Dewitte, Human Resources Director van Multipharma.
Multipharma zet sterk in om advies en gepersonaliseerde zorgverlening aan te bieden in haar 243 apotheken. Zeker in het Brusselse, waar veel mensen geen eigen huisarts hebben, vormen apothekers nog veel vaker een eerste aanspreekpunt voor gezondheidsproblemen. Uit een enquête die Multipharma in 2023 liet uitvoeren door iVOX, blijkt dat 44 %van de Belgen één keer per maand zijn apotheek frequenteert. Twee op de drie vraagt zijn apotheker advies over medicatie.
‘Apothekers hebben een goed zicht op de geneesmiddelen die hun patiënten nemen, en kunnen bijvoorbeeld wijzen op geneesmiddeleninteracties of informeren naar nevenwerkingen,’ verduidelijkt Cindy Dewitte. ‘Maar er komen evengoed andere dingen aan bod. De apotheker informeert ook naar hun gezondheid, vraagt hoe het met ze gaat, enzovoort.’
Corona
Sinds de coronacrisis worden apothekers mee ingezet om mensen te vaccineren tegen covid en tegen griep. Maar liefst 70% van de Belgen vond dat alvast een meerwaarde. ‘Wie gevaccineerd is, moet even in de apotheek blijven om zeker te zijn dat er geen acute ongewenste reacties optreden,’ zegt Dewitte, ‘Dat biedt de gelegenheid om een praatje te slaan, en te informeren hoe het gaat. De meeste apotheken hebben daar overigens een confidentieel hoekje voor.’
De pandemie heeft de rol van apothekers goed in de verf gezet. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat één van de meest opmerkelijke conclusies uit het iVOX-onderzoek stelde dat de apotheker beschouwd wordt als de meest laagdrempelige zorgverlener. Het beroep is sterk geëvolueerd en speelt in op de noden van de volksgezondheid. ‘Er is ruimte voor een vertrouwelijk gesprek.’
‘Apothekers hebben een goed zicht op de geneesmiddelen die hun patiënten nemen. Maar er komen evengoed andere dingen aan bod.'
Borstkanker
Multipharma is partner van de vzw Pink Ribbon. Naast het verdelen van lintjes, zijn de apothekers ook een aanspreekpunt voor borstkankerpatiënten en de aanwezigheid van de lintjes op de toonbank nodigt daar alvast toe uit. Niet alleen bieden de apothekers een luisterend oor, ze adviseren de patiënten ook over aangepaste verzorgingsproducten of de voor- en nadelen van voedingssupplementen bijvoorbeeld. De medewerkers krijgen daarover bijscholingen. Multipharma beschikt over een eigen academy: een intern opleidingscentrum dat jaarlijks meer dan 300 opleidingen organiseert. De apothekers en assistenten van Multipharma hebben keuze uit een groot aanbod opleidingen om aan de behoeften en verwachtingen van hun patiënten tegemoet te komen. Farmaceutische zorg bij kanker zit in het aanbod.
Geknipt voor haar
Wie zijn paardenstaart laat knippen voor het goede doel, kan ook terecht bij Multipharma. Zij zamelen voor Pink Ribbon paardenstaarten in. De kwaliteit van de staarten die Multipharma bezorgt, is trouwens uitstekend. Kom je een enveloppe vragen bij een Multipharma-apotheek, dan word je goed ingelicht door de apotheker over wanneer je paardenstaart in aanmerking komt voor een donatie.
Over de verdere acties die Multipharma en Pink Ribbon samen in petto hebben, maakten ze een filmpje.
Deel dit artikel via:
Content volgens thema
Gerelateerd
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!