Estée Lauder Companies

Onmisbare steun voor fundamenteel onderzoek

Psychosociale zorg

10/11/2022 - Dertig jaar geleden werd het bekende roze lintje bedacht, een co-creatie van Evelyn Lauder (schoondochter van Estée). The Estée Lauder Companies strijdt al drie decennia tegen borstkanker door uiteenlopende projecten financieel te steunen. Daarvan gaat een substantieel deel naar fundamenteel basisonderzoek om borstkanker beter te begrijpen.

Tot voor enkele decennia was er te weinig geld voor wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker. De onwetendheid over de ziekte was nog groot en patiënten werden grotendeels aan hun lot overgelaten. Er is veel veranderd sinds Evelyn Lauder in 1992 de eerste borstkankercampagne lanceerde en een roze lintje voorstelde om de aandacht te vestigen op een ziekte die zoveel vrouwen treft. Vandaag is Pink Ribbon een begrip. In 1993 stichtte Evelyn Lauder de Breast Cancer Research Foundation (BCRF) en krijgen zowel lokale initiatieven als baanbrekende internationale projecten en wetenschappelijk onderzoek financiële ondersteuning van de The Estée Lauder Companies via BCRF. In totaal werd al meer dan 86 miljoen dollar geschonken aan research naar borstkanker. Die investeringen hebben geleid tot significante doorbraken in preventie, diagnostiek en behandeling van borstkanker. Dankzij deze inspanningen is de kwaliteit van leven van veel borstkankerpatiënten verbeterd, hebben we een beter zicht op triple-negatieve borstkanker en verbeterde de kennis over de mechanismen waarop deze tumoren uitzaaien.

Daarnaast worden wereldwijd meer dan 60 organisaties die strijd leveren tegen borstkanker door The Estée Lauder Companies ondersteund. De huidige voorzitter van de organisatie, William Lauder, zet de missie van zijn moeder Evelyn met veel trots verder.

Pink Illumination

In oktober, traditioneel de borstkankermaand, zorgt The Estée Lauder Companies traditiegetrouw voor het verlichten van bekende gebouwen wereldwijd: bekend als Pink Illumination. Zo werden in de voorbije jaren al het Atomium in Brussel, de Eifeltoren in Parijs en de Empire State Building in New York roze verlicht. Dit jaar zullen in ons land onder andere het stadhuis van Brussel en het stadhuis van Lier roze oplichten in oktober.

"The Estée Lauder Companies investeert al 30 jaar in de strijd tegen borstkanker en is trots om ook Belgische organisaties te ondersteunen zoals de vzw Pink Ribbon, UZ Leuven en Jules Bordet Instituut. Onze werknemers voelen zich enorm betrokken bij deze lokale initiatieven.” - Isabelle De Cock, general manager The Estée Lauder Companies Benelux 

Het Jules Bordet Instituut in Brussel is een geïntegreerd multidisciplinair centrum dat uniek is in België en dat internationale erkenning geniet. Het ziekenhuis is volledig gewijd aan de behandeling van kankerpatiënten en verbonden aan de Université Libre de Bruxelles (ULB). Professor Christos Sotiriou is hier medisch oncoloog gespecialiseerd in borstkanker en leidt tevens het Breast Cancer Translational Research Laboratory, een onderzoekscentrum dat zich helemaal toespitst op fundamenteel onderzoek naar borstkanker. “Ons lab mag al sinds 2006 rekenen op financiële steun van The Estée Lauder Companies via het Breast Cancer Research Foundation”, vertelt professor Sotiriou. “Die steun is broodnodig. Wij proberen het ontstaan en gedrag van borstkanker beter te begrijpen. Zo doen we specifiek onderzoek naar triple-negatieve borstkanker.” Triple-negatieve borstkanker is een agressieve vorm van borstkanker die vaak snel groeit en sneller uitzaait dan andere borstkankers en bovendien ongevoelig is voor hormoontherapie.

‘De ondersteuning van de BCRF is broodnodig voor ons onderzoekslab.’ - Prof. Dr. Christos Sotiriou, medisch oncoloog Jules Bordet Instituut

Ongeveer één op de zes vrouwen met borstkanker heeft ermee te maken. “Een aantal van de vrouwen met triple-negatieve borstkanker kan gelukkig wel behandeld worden met immunotherapie, maar een groot percentage reageert ook hier niet op. Wij onderzoeken waarom dat zo is. Daartoe ontrafelen we het gedrag van de steuncellen en de tumorcellen in deze triple-negatieve tumoren. Met die kennis willen we de therapie kunnen aanpassen, zodat meer vrouwen kunnen behandeld worden.” Dergelijk fundamenteel onderzoek is erg belangrijk, maar minder interessant voor pakweg farmaceutische bedrijven. “Wij doen risicovol onderzoek, in die zin dat we nooit zeker weten of het iets bruikbaars zal opleveren,” legt professor Sotiriou uit. “Daarom zijn we de BCRF bijzonder dankbaar dat zij dit mogelijk maken.”

Drie cosmetische merken schenken een percentage van hun verkoop van specifieke verzorgingsproducten aan de borstkankercampagne van The Esteé Lauder Companies.

  • Aveda - Hand Relief Moisturizing Crème with Shampure Aroma 100 ml (25 euro) schenkt 10 euro per verkochte tube tussen 25/9/2022 en 30/06/2023, zolang de voorraad strekt
  • Clinique – Limited- Edition Moisture Surge 100H Auto-Replenishing Hydrator (38,55 euro) schenkt 11,55 euro per verpakking tussen 15/09/2022 en 30/06/2023, zolang de voorraad strekt.
  • Estée Lauder – Advanced Night Repair Synchronized Multi-Recovery Complex 50 ml (140 euro) schenkt 20% van de verkoop van dit exclusieve serum tussen 01/09/2022 en 30/06/2023, zolang de voorraad strekt.
Lees ook: interview borstchirurge Birgit Carly Lees ook: de look & feel van je borsten

Deel het artikel via:

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Pink Support

Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!

Zet een actie op

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief