Visuals website 64

Het nieuwe, 10de lintje, illustreert de oktobercampagne van Pink Ribbon 

Getuigenis

25/09/2024 - Pink Ribbon vroeg dit jaar aan (ex-)borstkankerpatiënten en mensen uit hun directe omgeving: “welke zorgverlener heeft voor jou het verschil gemaakt?”. Op die manier draagt de vzw haar nieuwe borstkankerlintje op aan zorgverleners. Liefst 24 ontwerpers zetten hun emoties en dankbaarheid op papier, deelden hun verhaal en maakten een digitaal lintje dat hun emoties het best weerspiegelt. En 4 van hen kozen elk apart voor hetzelfde thema. Wanneer je getroffen wordt door borstkanker, dan heb je inderdaad steun nodig. Naast familie en vrienden maken vooral zorgverleners de behandeling van de patiënt een stuk draaglijker: zij zijn hun lichtpuntjes in de duisternis.  

Het dragen van het roze lintje is een teken van solidariteit met al diegenen die aan borstkanker lijden. De allereerste versie werd meer dan 30 jaar geleden getekend door wijlen Evelyn Lauder, schoondochter van de Estée Lauder-familie, om het bewustzijn over borstkanker te vergroten. In België ondersteunt Estée Lauder Companies ondersteunt al meer dan 16 jaar de vzw Pink Ribbon Belgium.

DSCF6054 1

Na 2022 en 2023 werd er in 2024 een nieuwe oproep gelanceerd op de sociale netwerken van Pink Ribbon, waarbij aan (ex-)patiënten en/of personen uit de nabije omgeving van een borstkankerpatiënt werd gevraagd om een persoonlijk ontwerpvoorstel te creëren als illustratie van hun eigen, specifieke verhaal over diagnose, behandeling en hun ervaringen met de zorg. 

Uit de inzendingen werden 4 ontwerpers geselecteerd. Hun gelijklopende ideeën werden samengebracht en verder geïntegreerd tot één. Partner CKS, ontwerper van stijlvolle dameskleding en één van de hoofdpartners van Pink Ribbon, ging met de ontwerpers aan de slag om tot het finale resultaat te komen. Zowel het lintje als de capsulecollectie stralen sterke verbondenheid uit, met de boodschap 'Stronger Together' als centraal thema. 

Bekijk de CKS Stronger Together collectie

Alle 4 de verhalen en de ontwerpen van de designers zitten verwerkt in het 10de Pink Ribbon-lintje:

Chloé Clauwaert vertelt: "Mijn lintje bestaat uit een combinatie van rechte en organische lijnen. Die staan voor het contrast dat je voelt bij het krijgen van een kankerdiagnose. Langs de ene kant gaat het leven rechtlijnig door, maar langs de andere kant staat voor jou persoonlijk alles even stil. Je moet een nieuwe manier vinden om je verder te bewegen in die nieuwe realiteit. Ik koos voor zachte kleuren: roze, geel en groen. Die zachtheid heb je nodig tijdens het proces, zowel van je omgeving maar niet te vergeten... ook van jezelf! Verder zie je hier en daar een creatieve verwijzing naar een borst of een gevolg van een mastectomie. Want hoe je het ook draait of keert, borsten of geen borsten, het wordt meer dan ooit een soort van rode draad in je leven.” 

Marie-Odile De Beck legt uit: "Na de dagelijkse behandelingen, wanneer je te horen krijgt dat alles voorbij is, voel je machteloosheid. Het is alsof je een vogel bent die voor het eerst moet vliegen. Er is de angst om de sprong te wagen en alleen voor de revalidatie alleen te zullen staan. Zorgverleners zijn dan onze bakens in de mist. Zij begeleiden osn naar het licht en het leven. Mijn vuurtoren staat als symbool voor mijn transformatie van rups tot vlinder, met de kostbare hulp van het inloophuis. Bij elke beproeving is er een positief aspect. Er is altijd een silver lining."

En Anja Legiest vult aan: "Ik ben voor mijn ontwerp vertrokken vanuit een gitzwart lint. Gitzwart, want zo ziet het leven eruit na een borstkankerdiagnose. Stilaan komen er dan lichtpuntjes op je pad. Familie, vrienden, mensen waarvan je het nooit verwachtte én hulpverleners, zoals bij mij Annick die aan de zijlijn stond om heel het traject met mij mee te lopen. Zij was een lichtpuntje dat ervoor wou zorgen dat ik doorzette en nooit de moed opgaf. Dit soort van lichtpuntjes gaven het gitzwarte lint en dus mijn leven weer kleur. Lichtpuntjes die ik voor altijd in mijn hart draag en waarvoor ik door het vuur zou gaan.”

Katty Verriest besluit: “Oorspronkelijk bleef het lintje blanco omdat leven met kanker het begin is van een blanco bladzijde die verschillende kleuren zal aannemen naarmate de behandelingen vorderen. Na een periode van nadenken, hebben we balpennen en harten toegevoegd, om kleur te geven aan de stemmingen die we ervaren tijdens de behandelingen en uiteindelijk de langverwachte remissie.”

Banners DRM 2024 okt 9

Met haar 10de lintje werft Pink Ribbon opnieuw fondsen om de strijd tegen borstkanker te kunnen steunen, zowel op het gebied van preventie en vroegtijdige opsporing, als met het oog op het verbeteren van de levenskwaliteit van patiënten.

Niemand mag borstkanker alleen onder ogen zien. De vzw nodigt ieder van ons dan ook uit om met een simpel gebaar solidair te zijn met de strijd tegen deze brute ziekte: dan kan door het roze PinkRibbon-lintje te dragen.

Het Pink Ribbon-lintje is vandaag te koop voor €4: online bij Pink Ribbon en in de winkels van Ava, Carrefour, CKS, Hunkemöller, JBC, Mayerline, Medi-Market en Wibra, die zijn verspreid over het hele land.

Banners DRM 2024 okt 10
Bestel een display lintjes Lees meer over hoe het lintje tot stand kwam

Deel dit artikel via:

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Pink Support

Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!

Zet een actie op

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief