Pink Ribbon-ambassadrice Ann De Bisschop
Weer aan het werk Psychosociale zorg Getuigenis10/04/2024 - ‘Welzijn op het werk is meer dan een fruitmand plaatsen en yogalessen organiseren.’ Onze bevlogen ambassadrice helpt en inspireert bedrijven om te investeren in het welzijn van medewerkers.
Ze is gepassioneerd door welzijn en werkgeluk op het werk, wijdde al vier boeken aan het onderwerp en is een veelgevraagd spreker voor bedrijven. De vrolijke wervelwind Ann De Bisschop inspireert groot en klein met haar aanstekelijke glimlach, massa’s praktische adviezen en uitgebreide kennis over welzijn op het werk. Daarbovenop is Ann trotse ambassadrice van de vzw Pink Ribbon.
Ann De Bisschop was één van de oprichters van Q Music, werkte jarenlang in commerciële topfuncties in de media, maar heeft bovenal een passie voor welzijn op het werk. ‘Mensen interesseren me meer dan cijfers’, zegt ze onomwonden. ‘Aftellen naar maandag, hoe slimmer werken jou gelukkiger maakt’ haar eerste boek, gepubliceerd in 2017, was een zelfzorgboek. Met haar tweede boek, uit 2021, richt ze zich tot managers, omdat welzijn op het werk een gedeelde verantwoordelijkheid is. Dit boek inspireert managers om het werkgeluk, de veerkracht en de energie van zijn medewerkers te vergroten. ‘Tijdens de pandemie hadden bedrijven meer dan ooit aandacht voor het welzijn van hun werknemers,’ blikt ze terug, ‘Dat bracht mijn missie in een stroomversnelling.’ Ann geeft wekelijks workshops en lezingen aan bedrijven over het verbeteren van welzijn op het werk. Ook bleef ze boeken schrijven. Ondertussen kwam er een derde boek, ‘Je werk of je leven’, samen met Stijn Baert, en binnenkort verschijnt een vierde boek: ‘De impact van AI op ons welzijn en ons werkgeluk’. In alle boeken is welzijn op het werk de rode draad.
"Welzijn op het werk is meer dan een fruitmand plaatsen en yogalessen organiseren."
Ann De Bisschop richtte het bedrijf The circle of wellbeing op met als doel het fundament van bedrijven, namelijk de medewerkers, te verstevigen. ‘Ik werk met een aantal pijlers, waaronder mentale en fysieke gezondheid’ legt ze uit, ‘en deze sluiten mooi aan bij Pink Ribbon. Welzijn moet ingepast worden in het beleid van een bedrijf, een onderdeel waaraan je een jaarprogramma en een plan koppelt.’ De Bisschop ziet te vaak dat bedrijven losse initiatieven nemen, zoals een fruitaanbod of yogalessen, wat onvoldoende is om het welzijn op het werk structureel aan te pakken. ‘Meer bewegen en gezonder leven zou deel moeten uitmaken van elke bedrijfscultuur. En dat is makkelijker dan je denkt: wandelmeetings, telefoneren al wandelend in plaats van zittend, enz.’
Pink Ribbon heeft altijd ambassadrices ingezet die mensen rechtstreeks aanspreken, maar werkt nu al voor de vierde keer met Ann De Bisschop samen: de rol van ambassadrice die rechtstreeks bedrijven aanspreekt, is op het lijf geschreven. ‘Ik zeg in elke lezing die ik geef dat ik trotse ambassadrice van Pink Ribbon ben,’ zegt ze, ‘Ik wil mensen doen inzien dat je met een actieve levensstijl je risico op borstkanker kan verminderen. Ik spoor bedrijven aan om deel te nemen aan De Roze Mars en benadruk ook dat er voor werknemers na een langdurige afwezigheid voldoende tijd en aandacht moet zijn om te komen tot een goede re-integratie. Zorg voor een warm welkom.’
"Ik wil mensen doen inzien dat je met een actieve levensstijl je risico op borstkanker kan verminderen."
Neem zeker een kijkje bij haar keynotes. 20 procent van de opbrengst van haar keynotes (via Pink Ribbon) gaat naar de vzw. Vermeld zeker Pink Ribbon bij je aanvraag.
De keynotes zijn in 3 talen: Nederlands, Frans of Engels en zijn interactief. Volgende onderwerpen kunnen aan bod komen:
- Het waarom van een welzijnsbeleid
- De rol van de organisatie, de leider én de medewerker zelf
- De skills van een goede leider, ook op afstand
- De impact van AI op de werkvloer en op ons welzijn/werkgeluk
- “Sustainability” en “employability” door in te zetten op “enjoyability”
- Stress & Attention Management
- Een positieve mindset houden in tijden van verandering
- Een efficiënter vergader- en mailbeleid
- Connectie houden in een hybride werksysteem
- Het belang van focus, pauze en bewegen
- Selfcare : slaap – voeding - digital detox.
Deel dit artikel via:
Content volgens thema
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!