Pink Ribbon Ann 244 1200 WEB s RGB Banner

“We moeten ervoor zorgen dat bewegen deel uitmaakt van onze bedrijfscultuur”

Als fulltime key note spreker en wellbeing consultant voor bedrijven is Ann De Bisschop zeker geen onbekend gezicht in de bedrijfswereld. “Sinds de pandemie hebben bedrijfsleiders ingezien dat de mentale balans en de fysieke gezondheid van hun medewerkers heel belangrijk is als je als organisatie succesvol wil zijn”, zegt Ann. Daarom wil ze bedrijven de nodige handvaten aanreiken over hoe ze dat juist kunnen bewerkstelligen op de werkvloer. Voldoende beweging staat daarbij centraal. De stap was dan ook snel gezet toen Pink Ribbon vzw, de nationale organisatie in de strijd tegen borstkanker, haar vroeg om bedrijfsambassadrice te worden van de vijfde editie van De Roze Mars in mei.

"Ambassadrice zijn van De Roze Mars betekent heel veel voor mij. Ik mag van geluk spreken dat ikzelf of mijn familie nog niet met borstkanker geconfronteerd werd. Maar uiteraard heb ik wel al vriendinnen gehad die de ziekte kregen of ermee in aanraking kwamen. Vooral de proactieve aanpak van De Roze mars spreekt me erg aan. Ik vind het fijn om mensen mee te kunnen informeren en hen in beweging te zetten. Als je een gezonde levensstijl hanteert, dan heb je maar liefst 30% minder kans om borstkanker te krijgen. Het is belangrijk om die informatie te verspreiden en ik ben dan ook trots dat ik zo’n boodschap mee kan helpen uitdragen.

Ik heb zelf heel hard meegeleefd met Evi, de receptioniste van DPG Media, waar ik wellbeing director ben voor de hele mediagroep. Zij was heel open over haar ziekte en deelde haar verhaal op sociale media. Als je het gezicht bent van de receptie van een bedrijf, dan heb je natuurlijk veel contacten. En zo maakte ik van dichtbij mee hoe iedereen met haar meeleefde. Ik heb hen daarom aangespoord om volgend jaar deel te nemen aan Pink Monday*, om nogmaals aan te tonen dat we collega’s die borstkanker hebben, moeten steunen. En vooral, dat we een vangnet voor hen moeten zijn.

We brengen het grootste deel van onze tijd door op het werk. Het is daar dat we elkaar moeten aansporen om meer te bewegen. Als bedrijfsleider speel je daarin een belangrijke rol. Het is aan hen om in te zetten op de mentale en fysieke gezondheid van de medewerkers. Het is dan niet de bedoeling om met een klein sportief groepje de Mont Ventoux te beklimmen of een marathon te lopen. Nee, we moeten er vooral voor zorgen dat ‘bewegen’ deel uitmaakt van onze bedrijfscultuur. Zet daarom in op wandelmeetings, op wandelen tijdens de middag, op bureaus waar je rechtstaand aan kan werken,… We zitten bijna 500 minuten per dag. Dat is veel te veel. Het zijn die gewoonten die we moeten doorbreken. Als bedrijfsleider kan je daarin een cruciale factor spelen.

De Roze Mars sluit daar perfect bij aan. We hebben zo’n uitdagingen nodig. Het spoort ons aan net dat tikkeltje meer te doen. De vorige editie viel voor mij in een ontzettend drukke maand met veel opdrachten én toch heb ik meegedaan. Na zo’n drukke dag heb je meestal geen zin om te gaan wandelen. Dan plof je liever in je zetel neer. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb mezelf verplicht om die 10.000 stappen, ondanks mijn drukke agenda, toch elke dag te zetten. Dat is de kracht van zo’n challenge. Ik heb dan ook een aantal tips om, tussen drukke schema’s door, toch te gaan wandelen. De eerste pas ik zelf systematisch toe. Ik aanvaard nog maar 3 virtuele meetings per dag. De andere moeten al wandelend doorgaan hetzij face to face, hetzij via telefoon. Ik heb zelfs een nieuwe term in het leven geroepen, ‘weetings’, wat ‘walk meetings’ betekent. Het is belangrijk om je zittende gedrag te doorbreken en te kijken welke meetings je kan omvormen tot wandelmeetings. Wie alleen al zijn telefoongesprekken al wandelend doet, komt veel eenvoudiger aan 10.000 stappen per dag. Een andere tip die ik ook graag geef in tijden van thuiswerken, is om tussen je professionele dag en je privétijd even te gaan wandelen. Zo trek je een duidelijke grens tussen de twee. En als je dan ook nog eens gaat wandelen onder de middag om je verteringsproces op gang te helpen, dan kom je echt wel aan die 10.000 stappen per dag.

Wie deelneemt aan De Roze Mars, doet dat omdat je zelf door de ziekte getroffen bent, omdat je proactief de ziekte wil vermijden of omdat je iemand uit je omgeving een hart onder de riem wil steken. En welke van de drie redenen het ook is, ik vind het zo’n mooi en nobel initiatief dat het eigenlijk jammer zou zijn om er niet aan deel te nemen. Ik wil dan ook graag iedereen, zowel vrouwen als mannen, oproepen om zich in te schrijven. Ikzelf ga de uitdaging aan om elke dag van de maand mei met iemand anders te stappen. En het leuke is dat wie met mij meewandelt een mooie roze sjaal van de Belgische ontwerpster ‘Leselles’ zal krijgen. Ik hoop van de 1ste tot en met de 31ste mei elke dag een boeiende wandelgast te hebben die met mij mee op pad gaat.”

Stuur jij mee borstkanker wandelen? Inschrijven kan nog steeds via www.derozemars.be.

Wil je graag Ann’s walking buddy worden? Stuur dan een mailtje met je motivatie naar Ann@anndebisschop.be of plaats een grappige wandelfoto van jezelf op sociale media met de #WandelBuddyGezocht en tag daarbij @ann_debisschop.

*Het Pink Monday-project richt zich op een vlotte en aangename terugkeer naar het werk na een langdurige afwezigheid door ziekte. Met de campagne ‘Pink is the new Blue’, wordt van Blue Monday (de meeste deprimerende dag van het jaar) een Pink Monday gemaakt. Een dag vol hoop, steun en sensbilisering over borstkanker op en rondom de werkvloer.

ONTDEK DE WEBSITE VAN DE ROZE MARS Lees ook: PINK RIBBON STUURT BORSTKANKER WANDELEN MET DE HULP VAN EVI HANSSEN EN ANN DE BISSCHOP Lees ook: 45.000 DEELNEMERS AAN DE ROZE MARS STAPPEN SAMEN 190 KEER DE WERELD ROND IN DE STRIJD TEGEN BORSTKANKER

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Pink Support

Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!

Zet een actie op

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief