Giving Tuesday
Giving Tuesday, misschien heb je er al over gehoord, misschien is het begrip nieuw voor jou. Voor de oorsprong kijken we naar de Amerikaanse kalender waar het deel uitmaakt van de Thanksgiving-, Cyber Monday- en Black Friday-periode. Sinds 2012 – toen Henry Timms Giving Tuesday in New York in het leven riep – kunnen Amerikanen 5 dagen na Thanksgiving ook deze dinsdag omcirkelen in hun eindejaarsagenda. De lancering van deze solidariteitsdag hevelde al vlug over naar andere contreien en ondertussen markeert het evenement een internationaal moment van vrijgevigheid – niet als een gunst van de rijken der aarde aan de armeren, maar eerder als een dag waarop solidariteit centraal staat.
Solidariteit en dienstbaarheid staan ook het hele jaar door centraal bij Pink Ribbon. Dagelijks worden wij gesteund door mensen, groepen, organisaties en bedrijven die Pink Ribbon genegen zijn. Alle vormen van geven en giften zien we elke keer opnieuw met grote dankbaarheid tegemoet. Als non-profitorganisatie zien wij wat mensen kunnen verwezenlijken wanneer ze gedreven zijn en welke vrijgevigheid dit teweegbrengt.
Nu Giving Tuesday ook in ons land zijn intrede gedaan heeft, zetten wij graag de veelzijdigheid van de vrijgevigheid waarop wij met Pink Ribbon kunnen rekenen, op een rijtje. Of eenvoudiger gezegd – wat kan je eigenlijk allemaal doen om Pink Ribbon te steunen?
“Borstkanker uit de wereld helpen – hoeveel kost me dat?”
Op allerlei manieren – groot of klein – kan je Pink Ribbon een financieel duwtje in de rug geven. Je kan een donatie uitvoeren door een vrijblijvende gift via de Koning Boudewijnstichting over te maken (giften aan Pink Ribbon via KBS zijn al vanaf een bedrag van € 40 fiscaal aftrekbaar). Los van donaties, kan je ook het iconische lintje of de armband van Pink Ribbon aankopen en dragen. Ben je op zoek naar een unieker product, dan kan je op onze webshop terecht waar je uit allerlei artikelen het ideale Pink Ribbon-geschenk kan uitkiezen. Niet alleen steun je met zo’n kleine aankoop Pink Ribbon financieel, door het product te dragen of te gebruiken toon je ook aan borstkankerpatiënten en hun omgeving dat je hun strijd genegen bent.
Steek je zelf liever je handen uit de mouwen of kom je graag origineel uit de hoek met een eigen initiatief? Dat kan ook. Op onze Pink Support-pagina kan je alles vinden over hoe je zelf een fondsenwervingsactie op touw zet. Alle giften zijn welkom: er geldt geen minimumbedrag en je bent helemaal vrij om de inhoud van je actie volledig zelf te bedenken. Zit er een bake off-bakker in jou, ben je sportief en steeds op zoek naar uitdagingen waarvoor je je grenzen wil verleggen, plan je graag evenementen, ben je een entertainer of maak je wel eens iets leuks? Er zijn talloze mogelijkheden waarbinnen je jouw talenten optimaal kan inzetten ten voordele van Pink Ribbon.
“Het is het gebaar dat telt” – loeiend mee eens!
Voor ons zijn gebaren van steun en symbolische acties minstens even belangrijk. Ook wanneer je de portefeuille liever niet altijd opendoet, zijn er ontzettend veel dankbare manieren om Pink Ribbon te steunen.
Wij doen namelijk veel meer dan uitsluitend geld inzamelen. Zo zetten we ook preventiecampagnes op. De bekendste campagne is wellicht de Mammoquiz die aangevoerd wordt door een roze struisvogel, onze mascotte Sandy. De Mammoquiz is een enquête waarmee we bij de bevolking willen peilen of er een verhoogd risico bestaat om een eventuele borstkanker laattijdig vast te stellen. Ondertussen is de Mammoquiz goed voor zo’n 64.000 bezoekers sinds de opstart in 2022. Door zelf deel te nemen, doe je jezelf een gunst door je eigen risicoprofiel te ontdekken en kan je zelf ook anderen oproepen om deel te nemen. Door te delen, deel je bewustmaking. Misschien help je zelfs iemand in je omgeving om sneller de alarmsignalen op te merken en borstkanker beter te behandelen. Zo red jij levens.
“Geld is onpersoonlijk – kan ik iets anders geven dan?”
Natuurlijk kan dat! Misschien is ons project ‘Geknipt voor haar’ bij jou wel gekend. In het kader van de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten zamelt Pink Ribbon ook paardenstaarten in. Voor sommige patiënten is haarverlies namelijk een pijnlijk bijkomend neveneffect van hun behandeling. Door haar te doneren, kan je hen helpen om een mooie, natuurlijke pruik te bekomen.
“Oh, maar ik heb afgelopen jaar mijn paardenstaart al aan Pink Ribbon geschonken.” Allereerst duizendmaal dank! Misschien wil je je getuigenis hierover delen? Jouw persoonlijke getuigenis delen kan andere mensen ook motiveren om een donatie te overwegen. Het afgelopen jaar vroegen maar liefst 1.500 kandidaat-donateurs bij ons een enveloppe aan om haar te schenken. Overweeg jij ook om een paardenstaart te sparen voor een donatie, vraag dan vlug geheel vrijblijvend een donatie-enveloppe aan.
“Ik wil graag bijdragen om zoveel mogelijk mensen te bereiken in de bewustmaking rondom borstkanker - Wat kan ik doen?”
In België wordt 1 op 9 vrouwen geconfronteerd met borstkanker en mannen blijven helaas ook niet gespaard. Bewustmaking is dus broodnodig. Gelukkig hebben we vanuit Pink Ribbon verschillende mogelijkheden waarmee je met kleine of grotere gestes kan helpen om de boodschap van Pink Ribbon te verspreiden. Volg ons en roep op om ons te volgen op de sociale media. Je kan ons op Facebook, Instagram en LinkedIn vinden. Schrijf je net als ruim 26.000 anderen in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de acties van Pink Ribbon en de nuttige artikels die we delen over borstkanker. Ken je ook andere mensen die interesse tonen in de strijd tegen borstkanker, nodig hen gerust uit.
“Roze is toevallig mijn lievelingskleur”
Tof, dan heb je dat gemeen met Pink Ribbon en misschien is een Pink Monday opstarten in jouw bedrijf wel een idee voor jou. Bij Pink Ribbon kiezen we ervoor om Blue Monday op 20 januari 2025 – de meest deprimerende dag van het jaar – roze te kleuren en de dag te benutten om aandacht te schenken aan borstkanker. Door bedrijven en organisaties op te roepen om op die dag het thema borstkanker in de kijker te zetten, willen we Blue Monday met een roze bril bekijken en er een meer hoopvolle invulling aan geven. Denk je dat er bij jouw bedrijf interesse en ruimte is om samen met 210 andere Belgische ondernemingen een Pink Monday te organiseren, bekijk dan zeker onze projectpagina.
“Goede doelen steunen, doe ik liefst als er ook een sportieve uitdaging aan vast hangt.”
Een gezonde houding – kunnen we alleen maar toejuichen. Niet alleen kan je met je uitdaging fondsen werven, je doet aan zelfzorg en draagt zo rechtstreeks bij aan een van de belangrijkste preventiefactoren van borstkanker, een gezonde levensstijl onderhouden. Het spreekt dus voor zich dat we bij Pink Ribbon hier ook op inzetten. Zo kan je in mei, maar ook tijdens de internationale borstkankermaand in oktober wandelen en sporten voor De Roze Mars. Stap naast 12.600 andere deelnemers mee en lever zo ook een bijdrage aan de borstkankerstrijd van Pink Ribbon. En ook op de Walk for Pink Ribbon kan je je sportprestaties inzetten om borstkanker wandelen te sturen. Alles te weten komen over De Roze Mars, doe je hier.
Ben je niet alleen sportief, maar ook een sociaal beestje met de nodige leiderschapskwaliteiten, dan kan je misschien één van onze wandelcoaches worden. Alle bagage over wandelcoach worden kan je via deze link raadplegen.
Wens je nog een stapje verder te gaan? Word als bedrijf een jaar lang partner van Pink Ribbon. Mail voor een vrijblijvende meeting over de mogelijkheden naar info@pink-ribbon.be.
“Zoveel mogelijkheden geven me keuzestress! Is er niet één globale actie voor Giving Tuesday waar ik iets voor kan betekenen?”
We hear you…
In de geest van Giving Tuesday waarbij wederkerigheid centraal staat hebben we ervoor gekozen om de actie “Schenk een borstkankerpatiënt een boek” centraal te zetten. In 2024 bracht de coördinator van het kenniscentrum borstkanker van Pink Ribbon, dokter Marleen Finoulst, het boek ‘Omhelzingen’ uit. Het boek verzamelt getuigenissen uit de omgeving van borstkankerpatiënten en mantelzorgers en is bedoeld om te dienen ‘als een warm dekentje’ voor alle mensen die getroffen worden door borstkanker en naast hun strijd met de ziekte soms ook af te rekenen hebben met vooroordelen, onbegrip en eenzaamheid. Experten en artsen komen aan het woord om raad te geven. Pink Ribbon schonk het boek al aan talloze borstklinieken over het hele land waar het dankbaar onthaald werd en dienstdoet om patiënten en hun naasten een hart onder de riem te steken. Gedurende Giving Tuesday roepen we op om een boek te schenken aan een borstkankerpatiënt. Voor elke €22,99 die je geeft, schenkt Pink Ribbon het boek ‘Omhelzingen’ aan een borstkankerpatiënt.
Je vindt de link om een boek te schenken hier.
Content volgens thema
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!