Samen strijden tegen borstkanker: Gezond en duurzaam zijn prioriteiten bij Carrefour
Preventie27/01/2022 - De supermarktketen Carrefour staat garant voor kwaliteitsvolle en lekkere voedingsmiddelen. Er gaat niet alleen aandacht naar de gezondheid van consumenten, maar ook naar de arbeidsvoorwaarden van producten die worden ingevoerd, zoals de Papillon-bananen, die de supermarktketen verkoopt ten voordele van Pink Ribbon.
"Bij Carrefour zijn we zelfs strenger dan de Europese richtlijnen voorschrijven." - Christelle Tchonang Ponka, Food Quality & Sustainable Development Manager
De meeste mensen kopen hun voedingsmiddelen in de supermarkt. Een gevarieerd aanbod van gezond voedsel is cruciaal voor een goede gezondheid en een belangrijke factor in het voorkomen van kanker, ook borstkanker. Eén op de drie kankers kan vermeden worden met gezonde leefgewoonten. Bij Carrefour waakt bio-ingenieur Christelle Tchonang Ponka, Food Quality & Sustainable Development Manager, over de kwaliteit van het aanbod voedingsmiddelen van het eigen merk. “Mijn team en ik houden de vinger aan de pols over wat er leeft bij de consumenten”, vertelt ze. “Bestaat er discussie over een bepaald ingrediënt, zoals palmolie of bepaalde additieven, dan moedigen wij onze leveranciers aan om een alternatief te voorzien. Ook als Europa geen restricties oplegt. Bij Carrefour zijn we zelfs strenger dan de Europese richtlijnen voorschrijven.”
De perfecte balans tussen smaak en kwaliteit
Christelle Tchonang Ponka legt uit hoe Carrefour een voorsprong neemt. “Als bepaalde ingrediënten onder vuur liggen, dan passen we ons aanbod aan zonder de analyse van de wetenschap af te wachten.” De supermarktketen houdt zijn lijst van verboden stoffen in de producten van het huismerk, in samenspraak met de leveranciers, ieder jaar up-to-date. “De smaak moet bij iedere wijziging optimaal blijven”, benadrukt ze. “Onze producten moeten de perfecte balans vinden tussen smaak en kwaliteit. Nieuwe of herwerkte recepten worden voorgelegd aan en goedgekeurd door een consumentenpanel. Omdat we ook gezondheid hoog in het vaandel dragen, worden de gehaltes aan suiker, zout en verzadigde vetten zo laag mogelijk gehouden, terwijl we toezien op een zo hoog mogelijk vezelgehalte. Alles wordt overzichtelijk weergegeven in de etikettering.”
Bananen tegen borstkanker
Papillon is een bananenproducent die smaak en kwaliteit vooropstelt. De Papillon-banaan wordt geteeld op de vruchtbare vulkanische aarde in het zuiden van Guatemala, waar de vrucht geniet van een perfect klimaat. Resultaat: heerlijke en kwaliteitsvolle bananen, het hele jaar door. Het transport tot in België duurt slechts 10 tot 11 dagen, de helft minder dan het transport van andere bananen. Daardoor kan de fruitkweker de bananen later oogsten, waardoor de Papillon-banaan langer rijpt aan de plant en meer natuurlijke suikers bevat, wat de smaak ten goede komt. Bovendien is de schil veel dunner, waardoor de banaan meer vruchtvlees heeft. Carrefour, al jaren een geëngageerde partner van Pink Ribbon, schenkt één euro per verkochte doos Papillon-bananen aan de vzw. In 2020 verkocht de supermarktketen 850.000 kg Papillonbananen. Met de aanschaf van deze gezonde vruchten kun je ook dit jaar als consument je steentje bijdragen in de strijd tegen borstkanker.
Content volgens thema
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!