Background GVH

Gesprek met Brigitte Vanderveren over 'Geknipt voor haar'-actie

Geknipt voor haar

24/06/2021 – Wie het iconische Pink Ribbon-lintje niet kent, heeft de laatste 28 jaar op Mars doorgebracht. Dit subtiele symbool heeft een sterke boodschap: strijden tegen borstkanker door preventie en vroegtijdige opsporing te promoten, door de levenskwaliteit van de kankerpatiënten te verbeteren. Met de actie ‘Geknipt voor haar’ kan de kapper zijn steentje bijdragen.

Evelyn Lauder - schoondochter van Beauty boegbeeld Estée Lauder - introduceerde in 1992 het roze lintje samen met het idee om elk jaar tijdens de maand oktober speciale aandacht aan borstkanker te besteden. Met de eerste ‘Breast Cancer Awareness’-campagne in New York en de hulp van alle Estée Lauder medewerkers, zette zij het onderwerp ‘borstkanker’ toen taboe, op de wereldkaart en in de media. Zij zocht in alle landen naar partners om haar preventieboodschap te verspreiden. Aanvankelijk werkte de persgroep Sanoma Belgium mee aan de oprichting van het Pink Ribbon Fonds. In 2014 werd de vzw Pink Ribbon opgericht en elk jaar uitgebreid. De verworven fondsen worden aangewend voor de financiering van communicatieprojecten en de ondersteuning van patiënten, als voor het steunen van (onderzoeks-)projecten van het Pink Ribbon Fonds. Het beheer van het Fonds gebeurt in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting, garant voor transparantie en professionalisme.

Waar staat Pink Ribbon vandaag voor? Naast de lintjesverkoop tijdens de borstkankermaand oktober heeft Pink Ribbon tal van andere projecten zoals Pink Monday, de terugkeer naar het werk na borstkanker, De Roze Mars, een challenge om tot een gezonde levensstijl aan te zetten, fondsenwerkingsacties,…

“Pink Ribbon is actief op 3 fronten: preventie, opsporing en steun aan patiënten”, licht Brigitte Vanderveren toe. Zij is samen met Alain Lambrechts sinds oktober 2019 algemeen directeur Pink Ribbon. En vervolgt: “Door de reeds bestaande projecten en fondsenwervingsacties staan we dicht bij de borstkankerpatiënten en hun omgeving. Uit deze contacten blijkt telkens dat haarverlies de meest traumatische ervaring is voor vrouwen die chemo krijgen. Zo ontstond het project ‘Geknipt voor haar’. De bedoeling is zoveel mogelijk paardenstaarten in te zamelen, enerzijds om pruiken te maken die ze met een fikse korting kunnen aankopen, anderzijds om hoofdhuidkoeling te financieren in Belgische ziekenhuizen. Een dure, niet terugbetaalde behandeling die haarverlies voorkomt of tot 70% reduceert.”

De actie ‘Geknipt voor haar’ werd vorig jaar door een radiocampagne met Herman Brusselmans op gang getrokken, waarbij hij vrouwen en mannen aanzette om hun paardenstaart te doneren. Covid kwam roet in het eten gooien, want de kappers gingen alweer dicht. Hoe is de aanpak nu gepland?

Brigitte V.: “We hebben vastgesteld dat zelf de schaar in de haren zetten niet zo’n goed idee is, we hebben de medewerking van de ‘essentiële’ kapper nodig. Zij kunnen een deelnamepakket aanvragen op pink-ribbon.be/gekniptvoorhaar. Daarin zitten Pink Ribbon-enveloppen met een afsluitbaar plastic zakje, 2 haarelastiekjes, instructies om de paardenstaart correct te knippen en alle gegevens om het haar gratis terug te sturen. We hopen dat kappers massaal zullen deelnemen zodat we veel vrouwen een hart onder de riem kunnen steken met een betaalbare pruik of een behandeling met hoofdhuidkoeling.”

Geschreven door Anya Loonen - Artikel uit het kappersmagazine Echos Coiffure

Lees ook: Interview met Brigitte Vanderveren over 'Geknipt voor haar' Ontdek hier de 'Geknipt voor haar'-website

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Doneer

Deel je verhaal

Wil jij graag je verhaal posten op onze Pink Ribbon-website? Dat kan!

Schrijf mee

Word partner

Wil je als bedrijf Pink Ribbon steunen? Dat kan!

Word partner