IMG 8135 V2

Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée ontwerpen het zesde Pink Ribbon-lintje

Preventie Opsporing Diagnose Behandeling Na borstkanker Vriendschap Psychosociale zorg

Pink Ribbon, de nationale organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker, scoort Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée voor het ontwerp van het zesde Pink Ribbon-lintje. De voormalige atleten en ontwerpsters bij hun eigen sportlabel 42|54, willen op deze manier meer aandacht vragen voor wat nog steeds de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België is.

Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée

Het Pink Ribbon-lintje van 2020 draagt de creatieve en sportieve signatuur van Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée, die zich hiermee achter de strijd tegen borstkanker scharen. Borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België. 1 vrouw op 9 wordt getroffen. Ook vandaag krijgen 29 vrouwen het verdict te horen en sterven er 6 aan deze vreselijke ziekte. In ons land vechten maar liefst 100.000 vrouwen, samen met hun directe leefomgeving, tegen borstkanker. Het blijven onthutsende cijfers.

Elodie en Olivia twijfelden niet en waren meteen bereid om het nieuwe lintje te ontwerpen voor Pink Ribbon. “Als je gezond bent, lijkt alles vanzelfsprekend,” vertelt Elodie, “tot je met een vreselijke ziekte als borstkanker geconfronteerd wordt en ineens beseft dat leven eindig is. Sport geeft je de mentale kracht om tegenslagen te overwinnen.” Laat dat meteen de reden zijn waarom de ex-atleten voor een sportief design in de vorm van een schoenveter kozen.

Olivia Borlée is, naast mede-ontwerpster van het lintje, ook ambassadrice van De Roze Mars, Pink Ribbon’s online wandelchallenge die eveneens start op 1 oktober. Ze vertelt waarom ze haar schouders onder dit project zet en waarom iedereen de uitdaging zou moeten aangaan om gedurende oktober elke dag minstens 10.000 stappen te zetten: "Jammer genoeg kennen we allemaal wel iemand met borstkanker. En als je door regelmatig te bewegen minder vatbaar bent voor de ziekte, dan twijfel je toch geen seconde?”

Geschiedenis van de Pink Ribbon

Evelyn Lauder, schoondochter van Estée Lauder, startte in 1992 de eerste Breast Cancer Awareness-campagne en creëerde het roze lintje. De Pink Ribbon werd het universele symbool voor borstgezondheid. Al 26 jaar brengt de Breast Cancer Awareness-campagne vrouwen en mannen samen uit alle hoeken van de wereld om zo het bewustzijn te vergroten, fondsen te werven en zinvolle projecten tegen borstkanker op te starten. Estée Lauder Companies is ook een historische en zeer gewaardeerde partner van Pink Ribbon in België. Sinds 2010 steunen zij de Belgische organisatie in haar lokale strijd tegen de ziekte.

Breast Friends

Het Pink Ribbon-lintje 2020 is een heuse “must have”. Het sportieve lintje draagt in het zwart de woorden “Breast Friend”, een warme naam voor iedereen die borstkankerpatiënten wil steunen. Op welke manier dan ook.

Het Pink Ribbon-lintje is dit jaar nationaal te koop bij Carrefour, Multipharma, Standaard Boekhandel/ Club, uw dagbladhandel (via AMP), Hunkemöller, LolaLiza, ZEB, The Fashion Store, CASA en AVA. Door de aankoop en het dragen van het lintje toont de bevolking dat ze ‘Breast Friend’ zijn en een hart onder de riem steken van de 100.000 vrouwen die op dit moment strijden tegen borstkanker.

Een Pink Ribbon-lintje kost €3. Hiervan gaat €2 rechtstreeks naar het goede doel.

Doe een donatie

Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Geniet in 2020 van een belastingsvermindering van 60%.

Doneer

Deel je verhaal

Wil jij graag je verhaal posten op onze Pink Ribbon-website? Dat kan!

Schrijf mee

Word partner

Wil je als bedrijf Pink Ribbon steunen? Dat kan!

Word partner