17 maart 2024: Dag van de zorg
Behandeling Psychosociale zorg15/03/2024 - Zondag 17 maart is het dag van de zorg. Wanneer mensen gevraagd wordt naar hun fijnste ervaring in het ziekenhuis, gaat dat zelden over de details van een behandeling, maar veeleer over die ene zorgverlener die zoveel begrip toonde en hun altijd zo vriendelijk aansprak.
Voor die ene zorgverlener ...
Kwaliteit van zorg heeft niet alleen te maken met de best mogelijke behandeling bieden, maar ook met de wijze waarop dat gebeurt. Zorg moet respectvol geleverd worden, rekening houdend met de noden en voorkeuren van de patiënt. Kwaliteitsvolle zorg betekent ook dat je niet uren op een stoel moet zitten of ergens met je bed in de gang geparkeerd wordt, maar dat wachttijden kort en billijk zijn. En dat je recht hebt op een begrijpelijke uitleg over de onderzoeken en behandelingen die je zal ondergaan. Zodat je met een gerust gemoed en vertrouwen in de zorgverleners die je omringen door je behandeltraject kan gaan.
Empathie
Tijdsdruk en personeelsgebrek hoeven de kwaliteitsvolle zorg niet te ondermijnen. Integendeel. Een empathische zorgverlener volstaat om een groot verschil te maken. Wanneer je zorgverlener je ziet, je lijden herkent en daar oprecht iets aan wil doen, ontstaat er een soort verbinding, waardoor je je als patiënt geruster en meer tevreden gaat voelen. Een zorgverlener die even naast je komt zitten als je net slecht nieuws hebt gehad, die je niet overdondert met moeilijke woorden, maar luistert naar jouw angsten, heeft een gunstige impact op je behandeltraject of ziekenhuisverblijf. Patiënten onthouden bijvoorbeeld meer uit een slechtnieuwsgesprek wanneer de arts empathisch is. Ook starten ze vaker vol goede moed aan een chemokuur en zijn ze minder angstig over de nevenwerkingen. Het zijn enkele vaststellingen die Nederlandse sociaal-wetenschapper Liesbeth van Vliet, Universiteit van Leiden, deed in haar onderzoek over de impact van empathie in de zorgverlener-patiëntrelatie. Van Vliet is gepassioneerd door hoe zorgverleners het verschil maken wanneer ze zich authentiek en empathisch gedragen bij hun patiënt. Omgekeerd, stelde ze ook vast dat mensen zich slechter voelen na een afstandelijk gesprek met een zorgverlener wanneer ze de helft niet begrijpen bijvoorbeeld of wanneer de arts tijdens het gesprek naar zijn computerscherm tuurt in plaats van oogcontact te maken. In een slechtnieuwsgesprek is dat verfoeilijk. Een zorgverlener die het verschil maakt, is een zorgverlener die interesse toont, emoties benoemt – ik zie dat je twijfelt, ik denk dat je bang bent,… - en zijn patiënt verzekert dat hij zijn best zal doen.
Nieuwe lintjescampagne
Pink Ribbon wil empathische zorgverleners in de bloemetjes zetten en daarvoor rekenen we op uw hulp. Welke zorgverlener heeft voor jou als borstkankerpatiënt het verschil gemaakt? Wat zijn jouw positieve ervaringen? Deel met ons je verhaal. Ontwerp een lintje voor die ene zorgverlener en draag het aan hem of haar op. Het is jouw manier om hen te bedanken, samen met Pink Ribbon.
Hoe je dat aanpakt, lees je hier.
Deel dit artikel via:
Content volgens thema
Doe een donatie
Donaties door particulieren gaan naar het Pink Ribbon Fonds, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting.
Pink Support
Steun de strijd tegen borstkanker op jouw manier en organiseer een actie op het Pink Support Platform!
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat Pink Ribbon doet? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!